Ugrás a fő tartalomhoz
Titkok a gyilkosság árnyékában

Titkok a gyilkosság árnyékában

Szerkesztve: 2025.február 24.

Felmegy a függöny, a néző először a pazar díszlettel szembesül. Mészáros Tibor tervező munkája teremti meg a miliőt, a vidéki francia ház hangulatát. Amelyben nyolc nő kénytelen egyre meztelenebbre vetkőzni, mármint a titkaikat illetően.

Aki látta az azonos című 2002-es filmet, ami szintén Robert Thomas színdarabjából készült, úgy vélheti, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Nyolc nő című krimivígjátékához képest a francia sztárparádét felvonultató mozi keményebb, lélektanilag bátrabb, ütősebb, míg a mi előadásunk megilletődötten kerüli a súlyosabb konfliktusokat. Úgymint leszbikus szerelem, apai megrontás, távoli múltban elkövetett férjgyilkosság, apa és lánya viszony. Marad a szeretőtartás, a kártyaszenvedély, a pénz utáni sóvárgás, az örökség utáni vágy. Mindez a figurák karikírozása révén vígjátéki köntösben. 

A család a szeretet ünnepére készül, amire hazajön a nagylány is. A feleség ugyan kissé feszült viszonyban van a férje által befogadott saját anyjával, vénkisasszony testvérével, és a vadócnak tűnő kisebbik lány is "problémás", de legalább a személyzet, a szobalány és a nevelőnő teszi a dolgát. Látszólag. A férj nőtestvére később jön a képbe.

A hölgykoszorúban élő férjet azonban késsel a hátában halva találják a nézők számára nem látható szobában. Nem működik a telefon, az autó, nem lehet segítséget hívni, úgy néz ki, a nők között van a gyilkos. Az amatőr nyomozás folyamán egyre meghökkentőbb dolgok derülnek ki egytől egyig mindenkiről, az őszinte vallomások ügyében a színpad közepén álló fotelnek is szerepet szán az előadás. Krimiről lévén szó, a végkifejletet nem lehet e helyt elmondani, de jó ha tudják, meglepő.

A zalaegerszegi társulat színésznői számára hálás találat a Nyolc nő, hiszen karakteresen eltérő személyiségeket formálhatnak, miközben a kettős dialógusok során más és más arcukat mutathatják. Ki-ki kedve, habitusa szerint viheti a groteszk játék szélső értékéig az alakítását, úgy, hogy azért még ne essen szét az előadás nyolc külön kis darabra. Az egymáshoz képesti tempóra is ügyelniük kell, figyelemkoncentrációra van szükségük. Az a jó, ha ebből a küzdelemből semmit nem vesz észre a néző, akinek a figyelmét főleg a saját tippje kell, hogy mozgassa a gyilkos személyét illetően. A jellemek plasztikusságára kevesebb energia jut. A bankár felesége, Debrei Zsuzsanna elegáns, decens dámából lesz kétségbeesett asszony, lányait hellyel közzel védő, szerető anya, majd a vád elől menekülő rafinéria. Támadi Anita a nagyobbik lány szerepében először elszánt nyomozó, majd titkát kénytelenül felfedő riadt kisasszony. Kovács Virág a kisebbik lány. Szaladgálós csitri, vág az esze, szemtelen és céltudatos, nem is sejtjük, mennyire. Nagymamájuk mérsékelten aranyos zugivó, a kerekesszék foglya(?). Ecsedi Erzsébet nem fél a szélsőségektől, többször kiemeli a szerepét a darab szövetéből. Ahogyan az aggszűz lányát alakító Magyar Cecília is, aki olykor az irónia eszközeivel szinte teljesen zárójelbe teszi a történetvezetést, magyarán elviszi a show-t. A színésznői rutin a közönség örömére nyer teret. Visszafogott vamp, kimért végzet asszonya a megölt férfi testvére, Kováts Dóra, színpadi jelenléte az ideges szépasszonyok vibrálása. A nevelőnőhöz Czegő Teréz lojális, esendő, tétova, bizonytalan alakot választ, aki csak a szenvedélyén nem tud uralkodni. A szép szobalány nyilvánvalóan az úr szeretője, de nem a megadó fajtából. Dura Veronika alakítja, finoman adagolt kötelező alázattal és az az alól előbújó önérvényesítéssel. 

A teljes írás IDE kattintva elolvasható!

Arany Horváth Zsuzsa

2025. február 24.

Zaol

Címkék: