Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban Pap Lujza színművész térdszalagszakadást szenvedett. Emiatt Magyar Cecília vette át a Rómeó és Júlia előadásban a dajka szerepét, ami bravúros vállalkozás. A szerepet átvevő színművészt a súgó is segíti.
Magyar Cecília nem először ment meg előadást, 2021-ben ugrott be az Érettségi című előadásba egy kisebb szerepre, akkor is betegség miatt kellett vészhelyzetet megoldani. A Rómeó és Júlia előadásban egyelőre még a kezében van a példány.
- Akkor aznap délelőtt tudtam meg - mondta lapunk érdeklődésére a 2007 óta a Hevesi-színház társulatát erősítő Magyar Cecília, akit ebben az évadban többek között a Sárkányszívben, az Életrevalókban és hamarosan a Nyolc nőben láthatunk.
- Ezúttal, amikor Pap Lujza szerepét kellett hirtelen átvennem, természetesen az első gondolatom az volt, hogy most az a legfontosabb, hogy csodás kolléganőnk minél hamarabb rendbe jöjjön és jól legyen. Azután jött a felismerés, hogy meg kell csinálni az előadást, nincs idő a történteket hirtelen feldolgozni és az ezzel járó nyomással foglalkozni. Segített, hogy hihetetlenül segítőkész és türelmes volt mindenki a beugrópróbán, végig mellettem volt az asszisztens és a súgó, valamint a kollégák is, biztonságban tudhattam magam. Most pedig következik az az időszak, hogy minél gyorsabban integrálódni tudjak az előadásba. Nagy öröm látni, ahogy a közönség együtt van velem.
A speciális helyzet kapcsán beszélgettünk a zalaegerszegi színház két súgójával, tudakolván, mi is a közönség számára láthatatlan munka lényege. Többek között az, hogy minden egyes előadáson ott vannak, nagy biztonságot jelentve a szereplőknek.
- A zalaegerszegi színházban nincs is klasszikus súgólyuk... Hol rejtőzködtök?
- Ezért a színpadi takarások és díszletek legkülönbözőbb helyein rejtőzünk, mindig úgy, hogy a lehető legjobb pozícióban legyünk a színészek számára - Kiss Szilvia 1994 óta, Jurina Beáta 2007 óta végzi a nélkülözhetetlen munkát. Mindketten elhivatottak, ráadásul a zalaegerszegi előadásokban gyakran színésznőként is láthatók, tehát belülről ismerik a színészek lelkiállapotát, idegrendszeri leterheltségét.
- Könyvespolc rejtekén, kandallóban, bárhol előfordulhatunk.
A súgó figyeli a színészt, igazodik az ő lelkiállapotához. Csak akkor lép közbe, ha érzi, hogy tényleg "fehér lap" van, tehát a szövegbeli szünet nem az előadás ritmusának a része.
- Van, aki már előre megtanulja a szöveget, arra építi a próbákon a helyzeteket, más pedig menet közben rögzíti a szöveget, mert a mozgással, a partnerrel interakcióban könnyebben megy - mondta Jurina Beáta, akit kitűnő énektudása okán főleg zenés darabokban, valamint színházon kívüli zenés produkciókban is láthatunk.
- Nemcsak a szöveggel állunk rendelkezésre, a tapintat, az együttérzés okán lelki támaszt is igyekszünk nyújtani - tette hozzá Kiss Szilvia, aki például a Sose halunk meg című színműben szerepelt.
- A hangerő kulcskérdésnek tűnik. A színész kell hallja a súgót, de a közönség nem.
- Tanítják is, milyen legyen a hangszín, a hangerő, ez a diszkrét támogató munka egyik alapja - jelezte Jurina Beáta, hozzátéve, a társulat tagjaival évek óta szoros munkakapcsolatban vannak, jól ismerik egymást. A kézjelekből, pillantásokból tudják, be kell-e avatkozni súgással.
- Jelen esetben a Rómeó és Júlia előadáson érdekes módon nemcsak Cecíliára, hanem a többiekre kell nagyon figyelnem, hiszen a megszokottól eltérő karakterrel találkoznak. A Nyolc nő című előadásban Debrei Zsuzsanna vette át a műtérre szoruló Pap Lujza szerepét, neki két hete maradt a szerep elsajátítására.
Beáta és Szilvia különleges sztorit is megosztott velünk:
- A Vörös malom című előadás főpróbáján Balogh Tamás a hangja nélkül volt kénytelen játszani, ezért a szövege az én hangomon szólalt meg. Egészen érdekes hatást keltett, még a rendezőnek, Verebes Istvánnak is tetszett - emlékezett Szilvia.
- Én Farkas Ignácnak adtam a hangomat a Villa Negra főpróbahetén, amíg regenerálódott Igi hangja - mesélte Beáta. - Cserhalmi György rendezte, mondta is, most győződött meg a súgó kulcsszerepéről.
Beugrás a zalaegerszegi színházban:
2025. február 14.