Átadták az Aase-díjakat
Ecsedi Erzsébet, Horváth Zsuzsa, Beratin Gábor és Cs. Németh Lajos színművész vehette át idén az epizódszereplőknek járó Aase-díjat. A Bajor Gizi Színészmúzeumban tartott átadóünnepségen két évfordulót ültek meg: az alapító színésznő születésének 100. évfordulója mellett 25. alkalommal adták át a díjat.
A színházi élet egyik nagyon rangos díja ez – mondta el az Aase-díjról Hammerstein Judit kultúráért felelős helyettes államtitkár. Kifejtette: a Gobbi Hilda által alapított elismerés az olyan jelentős színházi pillanatoknak állít emléket, amik nélkül felesleges lenne minden erőfeszítés, legyen az színészi vagy technikai. Gobbi Hilda szerint a színházi alkotói folyamat ugyan számos ponton diktatórikus, maga a színház nem lehet más, csak demokratikus – idézte a színésznőt Hammerstein Judit. Erre igen jó példa az Aase-díj, mellyel elismerik, egy epizódszerep és egy főszerep éppúgy lehet tökéletes. Aki képes arra, hogy egyetlen jelenetben egy teljes sorsot villantson fel, az csak színészi óriás lehet – tette hozzá a helyettes államtitkár, aki ugyan tudja, hogy a színészi teljesítmény nehezen megörökíthető, ahhoz lép a díjjal mindig egy lépéssel közelebb a szakma.
A díj Aase anyóról kapta nevét – Ibsen Peer Gynt című drámájában a főszereplő anyjának szerepe ugyan rövid, mégis felejthetetlen színészi alakításokra nyújt lehetőséget.
Ecsedi Erzsébet Cegléden született. 1977-ben végzett Budapesten a 25. Színház stúdiójába. 1975-ben a Várszínházban, majd a Stúdió K csapatában, később Kecskeméten Jancsó Miklóssal, Szolnokon Schwajda Györggyel, Fodor Tamással és Szikora Jánossal dolgozott. 1991 óta a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház tagja. Színészi játékára eszköztelenség jellemző: nem alakít, hanem „jelen van”, így teremti meg a kapcsolatot a nézővel, aki egy emberi sors részesévé válik, ha Ecsedi Erzsébet ad testet és lelket a figurának. A tavalyi Pécsi Országos Színházi Találkozón Doll Common a Színésznők című előadásában nyújtott alakításáért megkapta a legjobb női alakításért járó díjat.
Horváth Zsuzsa pályáját 1968-ban kezdte a kaposvári Csiky Gergely Színházban, majd 1976-ban a Miskolci Nemzeti Színházhoz szerződött, ahol számtalan operettben és musicalben játszott. Rendszeresen fellép a Stúdió K-ban, a soproni Petőfi Színházban vagy a Gózon Gyula Kamaraszínházban, független színházi társulások munkájában is szívesen vesz részt. 45 éves színházi munkássága valóban Gobbi Hilda szellemiségét őrizve, a közönség és a színházművészet szolgálatában telt el.
Beratin Gábor szakmai tanulmányait az Állami Bábszínház Bábszínészképző Tanfolyamán kezdte, majd elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakát is. A diploma megszerzése után a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházhoz szerződött. 1982-86 között a Kecskeméti Katona József Színház, 1986-88-ban a békéscsabai Jókai Színház, 1988-90-ben a győri Kisfaludy Színház tagja. 1991-től szabadfoglalkozású színész. 1993-ban visszatalált a bábjátszáshoz, és rövidesen a legjobb és legtöbb érzékkel mozgató bábszínésznek bizonyult. Hős- és karakterszerepekben, „élő”- és bábszínészként egyaránt emlékezetes alakításokat nyújtott. A Budapest Bábszínház egyik vezető színésze. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy az egyik legtöbbet foglalkoztatott szinkron színészünk is.
Cs. Németh Lajos 1962-ben végzett a Színművészeti Főiskolán. Pályája első három évtizedében a Madách Színház oszlopos tagja volt. Az első évek nagy sikereket hoztak számára: már első alakításával is felhívta magára a figyelmet Miller Pillantás a hídról című drámájában Rodolfóként, de volt Romeo, az Ahogy tetszik Orlandója, a Hamlet Rosenkrantza, a III.Richárdban Richmond. Később kevesebb hős- és főszerepet kapott, nagyepizódistává vált. 1990-ben a Budapesti Kamaraszínházhoz szerződött, ahol minden évadban legalább két fontos szerepet játszott el. Sokat filmezett is, játszott az Égre nyíló ablak, Pesti háztetők, Angyalok földje, vagy A tizedes meg a többiek című filmben.
2013.12.16