Zsuzsi nem gonosz, csak… - Cyber Cyrano a Tantermi Deszkán
Hogy a téma mennyire általános és „történelmi”, azt ma a cím bizonyítja. Tasnádi István Cyber Cyrano-ja a Hevesi Sándor Színházban zajló, az ifjúság körében évek óta sikeres, Tantermi Deszka sorozatának új darabja.
Mintha csak beülnénk egy kis csevejre, úgy kezdődik az előadás a rendező, Madák Zsuzsa jóvoltából. Aki játékmesterként elhelyezi a darabot a tizenévesek világában, tisztáz néhány alapfogalmat. Mindazt, ami az internetes kapcsolattartás, a világhálón élés eszköztárához tartozik. Amelyek csupán kifejezésükben ismeretlenek egy életkor felett, a lényeg változatlan. Az emberek úgy kommunikálnak egymással, hogy valódi érzéseiket elrejtve alakoskodnak, manipulálnak, tervet szőnek a kiszemelt áldozat lépre csalására.
A történet is évszázados. A magát szerethetetlennek és csúnyának érző hős – az eredeti, a XIX. században írt, de a XVII.-ben játszódó darabban férfi, itt azonban lány – kényszerű trükkhöz kénytelen folyamodni, hogy felfigyeljenek egyébként értékes, de rejtett képességeire.
A nagy orrú francia, Cyranó hamis leveleket ír, a cyberváltozatban Zsuzsi is ezt teszi. A modern értelmezést mégis a számítógép és a közösségi oldalak veszélyeinek hangsúlyozása felé billenti a korba helyezett sztori.
A zalaegerszegi interpretáció a 2010-es fővárosihoz képest könnyedebb, míg amaz mélyre szántott, addig a „miénk” után nem távozunk lógó orral a színházból. Ez köszönhető a friss játéknak, a színészek – Magyar Cecília, Kováts Dóra, Nagy Péter János – játszó kedvének, de leginkább annak, hogy a rendezés mégsem tartja akkora tragédiának a történetet. Mely szerint a menő gimnazista körökbe be nem férő Zsuzsit lenézi a neki tetsző fiú, Máté, s az újként az osztályba érkező – és persze nagyon csinos – lány, Heni is ott teszi nevetségessé, ahol tudja. Mire hősnőnk kreál a facebookon egy fiút, egy lányt, akikbe áldozatai belezúgnak. Zsuzsi nem aljas, csak így tud a dolgok középpontjába kerülni. Ráadásul nagyon ügyes cselekményszövő, az ügy egészen sokáig bírja lelepleződés nélkül.
Közben kiderül, hogy ki üresfejű, felszínes, ki a gyáva, ki az, aki saját egyéniség híján másokét szeretné magáévá tenni. A trendi tizenéveseket nem igazán érdeklik a belső értékek, a felszínes külsőségekre buknak, ami több mint rossz hír. Míg a szülők pénzén nagymenőző, virtuális figurák lenyűgözőek és meggyőzőek, addig a hús-vér Zsuzsi kirekesztett. Viszont ígéretes regényíró. Nem csoda, hogy a történetek miatti iskolaváltást új sztori szövögetése lehetőségeként éli meg.
A fiatal alkotógárda ötletekben bővelkedő előadással áll a zalai – szintén – ifjúság elé. A Rómeó és Júliák, a Völgyhíd és a Kebab után ismét megvan minden esély arra, hogy évadokon átívelő, kedvelhető produkció induljon el a siker útján. A darab „hurcolható”, néhány számítógép, képernyő, telefon, tablet szükségeltetik és bármelyik iskolában el tudják játszani, hiszen az időtartama sem áll ellen a befogadásnak. S ha vége a zenés színdarabnak, a gyerekek egyből fölléphetnek netre. az fb-ra. Ahol ott vannak a létezők és nem létezők profiljai. Nem csodálkoznék, ha új életre kelnének.
Arany Horváth Zsuzsa
2013. november 19.